Social Media Cijfers van Nederland vanaf 2005

Het aantal gebruikers van social media in Nederland is overzichtelijk weergegeven in de onderstaande grafiek. Onder deze social media kanalen zijn ook de kanalen Snapchat en WhatsApp weergegeven. Snapchat en WhatsApp vallen onder gesloten netwerken.

Hyves

Medio 2008 heeft het kanaal Hyves uitstekend gepresteerd, toch daalde kort hierna het aantal gebruikers. De opkomst van andere social media kanalen in combinatie met een financiële blunder heeft Hyves de kop gekost. Zo gaf Hyves per 2 december 2013 aan dat zij niet meer verder gingen als sociaalnetwerksite. De website van Hyves is op dit moment een spelletjes platform.
Zoals duidelijk te zien is in de grafiek is Facebook nog steeds groeiende in Nederland. Maar de groei onder jongeren daalt. Deze daling wordt opgevangen door een groei onder de leeftijden 65 tot en met 79. Deze voorheen relatief kleine leeftijdsgroep is in 2014 met wel 23 procent toegenomen ten opzichte van 2013!

Grootste groei

De grootste huidige groei bevindt zich bij de kanalen LinkedIn en Google+. Deze stijgen, met een verschil van iets meer dan één miljoen gebruikers, ongeveer parallel aan elkaar. Het kanaal Pinterest, wat voornamelijk vrouwelijke gebruikers kent, groeit ongeveer evenredig met Instagram. Het kanaal Twitter maakt op dit moment de grootste daling mee. Waar Twitter in maart 2014 nog 3.492.000 Nederlandse bezoekers had, stond het aantal bezoekers een jaar later nog op slechts 2.603.000 bezoekers. Twitter heeft daarmee het afgelopen jaar een daling van 25,5 procent meegemaakt.

Social Media Kanalen

Zoals in de grafiek goed te zien is, fluctueert het aantal gebruikers onder de verschillende social media kanalen veel. Onder andere een verplaatsing van de interesse van bezoekers en nieuwe opkomende kanalen spelen hierin een grote rol. Als online marketing bedrijf volgen wij deze trends in social media kanalen op de voet. Volg ons en blijf op de hoogte van de veranderingen van social media kanalen in Nederland.

Menu