Maar hoe worden deze posities bepaald door Google?
Voorbeeld:
Adverteren met het zoekwoord “zoekmachinemarketing almere”
In de Google Adwords campagne van Zoekmachine Marketing Almere heeft “zoekmachinemarketing almere” een kwaliteitsscore van 10. Zoekmachine Marketing Almere biedt € 1,- op dit zoekwoord. Bij een ander bedrijf en andere campagne heeft “zoekmachinemarketing almere” een kwaliteitsscore van 5 en er wordt € 1,50 geboden.
Als iemand dan zoekt op “zoekmachinemarketing almere”, bepaald Google Adwords de zoekresultaten op de volgende manier:
Positie van Zoekmachine Marketing Almere: 1 x 10 = 10
Positie van een ander bedrijf: 1,5 x 5 = 7,5
Aangezien de score van Zoekmachinemarketing Almere hoger uitvalt, wordt de Google Adwords advertentie van Zoekmachinemarketing Almere hoger vertoond. Ondanks het feit dat een ander bedrijf meer biedt op hetzelfde zoekwoord. Het andere bedrijf moet 2 keer zoveel bieden om dezelfde score te behalen als Zoekmachine Marketing Almere.