Wat is Google Adwords?

Om te adverteren in Google dient er een account aangemaakt te worden. Het is niet mogelijk om te adverteren zonder een account. Als er eenmaal een account is aangemaakt dient er een Google Adwords campagne aangemaakt te worden.

Stappenplan Google Adwords:

  1. Account aanmaken
  2. Een Google Adwords campagne instellen
  3. Advertentiegroepen aanmaken
  4. Het bedenken en aanmaken van advertentieteksten
  5. Zoekwoorden aan de advertentiegroep toevoegen
  6. Factuurgegevens instellen

Zodra deze stappen zijn doorlopen kunnen de advertenties live gaan. Zodra iemand zoektermen gebruikt in de zoekfunctie van Google die overeen komen met zoekwoorden uit uw Google Adwords campagne, bestaat de kans dat uw advertentie vertoond wordt. Het is niet vanzelfsprekend dat een advertentie vertoond wordt. Dit heeft te maken met meerdere factoren (budget, biedingen per zoekwoord, advertentieplanning etc).

Hoe worden de posities van de Google advertenties bepaald?

De gemiddelde positie geeft per zoekwoord aan op welke positie een advertentie vertoond is in de betaalde zoekresultaten. Een gemiddelde positie tussen de 1 en 3 geeft aan dat de advertenties gemiddeld bovenaan de zoekresultaten worden vertoond. Gemiddelde posities hoger dan 3 geven aan dat de advertenties over het algemeen aan de rechterkant van de zoekresultaten worden vertoond.

Maar hoe worden deze posities bepaald door Google?

Voorbeeld:
Adverteren met het zoekwoord “zoekmachinemarketing almere”
In de Google Adwords campagne van Zoekmachine Marketing Almere heeft “zoekmachinemarketing almere” een kwaliteitsscore van 10. Zoekmachine Marketing Almere biedt € 1,- op dit zoekwoord. Bij een ander bedrijf en andere campagne heeft “zoekmachinemarketing almere” een kwaliteitsscore van 5 en er wordt € 1,50 geboden.

Als iemand dan zoekt op “zoekmachinemarketing almere”, bepaald Google Adwords de zoekresultaten op de volgende manier:
Positie van Zoekmachine Marketing Almere: 1 x 10 = 10
Positie van een ander bedrijf: 1,5 x 5 = 7,5

Aangezien de score van Zoekmachinemarketing Almere hoger uitvalt, wordt de Google Adwords advertentie van Zoekmachinemarketing Almere hoger vertoond. Ondanks het feit dat een ander bedrijf meer biedt op hetzelfde zoekwoord. Het andere bedrijf moet 2 keer zoveel bieden om dezelfde score te behalen als Zoekmachine Marketing Almere.