Zoekmachine advertenties stelt teleur

Zoekmachine advertenties stelt teleur

Google heeft in het derde kwartaal van dit jaar minder omzet behaald uit de zoekmachine advertenties. Dit werd donderdag bekend gemaakt door het bedrijf. Google verdient het meeste geld door de kosten per klik, juist deze verdiensten blijken minder dan gedacht.

Google Adwords

De betaalde advertenties komen tot stand door Google Adwords. Door middel van een veilingsysteem wordt er bepaald welke advertentie bovenaan komt te staan in de zoekresultaten tegen welke kosten. Dit wordt bepaald door een combinatie tussen de kwaliteitsscore en de biedingen.

Minder verdiend

De omzet van Google werd door analisten geschat op 16,6 miljard dollar, maar uiteindelijk kwam dit neer op 16,52 miljard dollar. Daarnaast daalde ook de winst van 2,97 miljard dollar, naar 2,81 miljard dollar.

Mobiele gebruikers

De oorzaak van het verlies is dat veel meer gebruikers gebruik maken van mobiele apparaten. De kosten per klik liggen momenteel stukken lager voor mobiele gebruikers dan bijvoorbeeld gebruikers via een desktop. Via mobiele gebruikers wordt er veel meer op advertenties geklikt en vallen de conversies tegen. Vandaar dat de kosten per klik lager komen te liggen.

Kortom de inkomsten van Google daalde met 2 procent, maar daarentegen werden er 17 procent meer advertenties aangeklikt.