Het is niet meer mogelijk om de instelling ‘exacte match’ te selecteren binnen Google Adwords. De exacte match wordt vervangen door ‘close variants’. Hierbij worden meervoudsvormen, lichte typo’s en spellingsfouten automatisch gekoppeld aan sterkgelijkende varianten zoekwoorden. Dit was vanaf 2012 al als optie beschikbaar, maar sinds eind september ’14 is dit vervangen door de ‘exacte match’ instellingen.
De vertoning van de advertentie kan je in Google Adwords op verschillende manieren instellen. In de regel geldt: hoe beter je als adverteerder aangeeft voor welk woord een advertentie moet worden vertoond, des te relevanter (en goedkoper) je kunt adverteren.
De kritiek van online marketeers
Er is veel kritiek gekomen van online marketeers en adverteerders. Eerder kon er met de exacte match namelijk aangegeven worden op welke woorden je dus exact gevonden wilde worden, waardoor marketeers veel invloed meer invloed kunnen uitvoeren op hun advertenties.
Naast de vrees van veel marketeers dat dit kostenverhogend zal werken, zien velen dit als een onnodige beperking in Google Adwords. Hierdoor wordt het lastiger gemaakt om een hele campagne te optimaliseren.
Daarentegen zegt Google dat in minimaal 7 procent van alle zoekopdrachten een spelfout staat, waardoor deze nieuwe functie in het leven is geroepen. Vooral bij samengestelde en lange zoekopdrachten is dit het geval. Door dus ‘close variants’ in te schakelen as een standaard match, komt de gebruiker vaker op de advertentie terecht.
Hoe verder met een Google Adwords campagne?
Het toevoegen van lange lijsten met typo’s en spellingsfouten is nu overbodig geworden. Google heeft hun algoritme zo ingesteld dat het verschillende spellingsvarianten en typo’s herkent. De focus ligt nu meer op het uitsluiten van woorden waar je niet op gevonden wilt worden, in plaats van alle mogelijke spellingsvariaties toevoegen. Het uitsluiten van exacte zoekwoorden blijft voorlopig nog wel een functie binnen Google Adwords. Dit is een zeer belangrijke functie binnen Adwords, omdat dit ervoor zorgt dat klanten nooit betalen voor irrelevante bezoekers.
Als er nu gebruik gemaakt wordt van een campagne dat is opgebouwd met de ‘exact match’ zoekwoorden, dan zal het aantal vertoningen van de advertenties iets stijgen. Dit komt omdat er dus meer overeenkomende zoekwoorden zullen zijn. Wanneer er vooral gebruikt gemaakt wordt van brede zoekwoorden in de Adwords campagnes, dan zal dit effect minder zijn.