Binnen Nederland zijn er nu zo’n 400 van dit soort online marketing bureaus die gezamenlijk een omzet van 550 miljoen euro per jaar genereren. Eerder waren er minder ‘full service’ bureaus, waardoor klanten verschillende bedrijven moesten inschakelen om al hun online zaken op een rij te krijgen. Nu is ongeveer twee derde van de online marketing bureaus een ‘full service’ bureau geworden.
Full service bureaus doen zeker niet alles zelf. De belangrijkste partners waar de meeste bureaus samen mee werken zijn hostingpartners, CMS-pakket aanbieders en wereldwijde platforms zoals Google en Microsoft. Zelf zorgen online marketing bureaus er vooral voor dat de strategie voor het bedrijf bepaald is en dat de website geheel in orde is.
Hostingpartners zijn de bedrijven die zorgen dat de websites die het bureau gemaakt hebben ook daadwerkelijk online komen. De CMS pakketten worden vervolgens gebruikt om de websites te maken en aan te passen. Een voordeel hiervan is dat het CMS programma het voor de klant mogelijk maakt om kleine aanpassingen zelf gemakkelijk te doen. Tot slot zijn de wereldwijde platforms zoals Google nodig om ervoor te zorgen dat klanten ook gemakkelijk op de website komen. Hiervoor worden veel verschillende tools gebruikt zoals Google Adwords, waardoor bedrijven zo gemakkelijk mogelijk gevonden worden.
Kortom, de verandering naar ‘full service’ bureaus wordt steeds groter. Hierdoor kunnen klanten al hun online zaken bij een bedrijf onderbrengen, dit scheelt vooral veel tijd en geld.